Muovi-Heljanko pienentää muovikanisterin hiilijalanjälkeä 24 %

Suomalainen uutuuskanisteri kiinnostaa kansainvälisesti

Suomalainen pakkausvalmistaja Muovi-Heljanko Oy on ratkaissut, miten samanaikaisesti vähennetään muovikanisterin raaka-aineen määrää 24 % ja parannetaan kanisterin ominaisuuksia. Perinteiseen pienkonebensiinikanisteriin verrattuna uuden multilayer-kanisterin paino on kevyempi, kontaminaatioriski vähäisempi ja haihtumisprosentti lähes nolla.
– Kanisterin hiilijalanjälkeä lähes 24 % pienentävälle uutuudelle on kysyntää niin Pohjoismaissa kuin Keski-Euroopassakin. Tavoitteemme on 30 % liikevaihdon kasvu vientimarkkinoilta, kertoo Muovi-Heljangon toimitusjohtaja SIMO HELJANKO.

Innovatiivisessa multilayer-kanisterissa kerrokset ovat moninkertaisesti tiiviimpiä kuin perinteisessä, yksikerroksisessa HDPE-kanisterissa. Läpäisemättömien kerrosten ansiosta kanisterin paksuus ohenee ja paino kevenee, mikä vähentää käytettävän muoviraaka-aineen ja kuljetettavan kanisterin painoa.

– Uusi raaka-aine ja teknologia estävät pakattavan aineen läpipääsyn kanisterin seinämästä. Sulkukerros pitää hapen sekä epäpuhtaudet kanisterin ulkopuolella ja bensahöyryt, kaasut sekä kemikaalit sisällä, avaa Muovi-Heljangon myyntipäällikkö Mårten Karlsson.

Haihtuminen lähes 0 %

– Yhdeksän kuukauden testitulokset osoittivat, että multilayer-kanisterin haihtumisprosentti on hyvin lähellä nollaa. Lisäksi kanisteri pitää muotonsa, ei pullistu eikä mene lommoille. Etiketit pysyvät siististi paikoillaan, mikä tukee tuotteen brändikuvaa, Mårten Karlsson tiivistää tuotteen hyödyt ympäristölle, asiakkaille sekä loppukäyttäjille eli kuluttajille.

Yksi Pohjoismaiden suurimmista sopimuspakkaajista, ruotsalainen Titab Pac AB toivottaa Muovi-Heljangon multilayer-kanisterin lämpimästi tervetulleeksi. – Vastuumme on kertoa asiakkaillemme paremmista pakkausvaihtoehdoista sekä ympäristönäkökulman että pakkaamisen suhteen, kiteyttää myyntipäällikkö Anton Wicksell.

– Olemme etsineet tällaista muovikanisteria siitä lähtien, kun aloimme pakata alkylaattibensiiniä vuonna 1989. Nyt asiakkaamme voivat olla täysin varmoja, että kanistereissa on 5 litraa. Ja me vältymme ylitäytöltä.

24 % vähemmän muovia*, 24 % pienempi hiilijalanjälki

Arvioiden mukaan Pohjoismaissa valmistetaan vuosittain kahdeksan miljoonaa pienkonebensiinikanisteria, mikä raaka-aineena tarkoittaa noin 2 miljoonaa kiloa muovia. Yksittäisen multilayer-kanisterin valmistukseen tarvitaan 24 % vähemmän muovia eli parhaimmillaan neitseellisen muovin tarve vähenee noin 480 000 kiloa. Raaka-aineen vähenemisen ansiosta 5 litran multilayer-kanisterin hiilijalanjälki on 24 % pienempi verrattuna perinteiseen pienkonebensiinikanisteriin.

– Tuoteturvallisuus, vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys ovat ohjaavia tekijöitä Muovi-Heljangon tuotesuunnittelussa. Huomioimme oman toimintamme lisäksi asiakkaidemme yritystoiminnan. Haluamme auttaa heitä valitsemaan sekä tuotteen että ympäristön kannalta parempia vaihtoehtoja, Simo Heljanko sanoo.

– Multilayer-kanisterin hyödyt tulevat erityisen hyvin esiin pakkauksissa, joiden on oltava kevyitä ja tiiviitä. Esimerkiksi teknokemian tuotteet, kuten alkylaattibensiini tai liuottimet, vaativat happitiiviyttä, kun niitä kuljetetaan pitkiä matkoja tai varastoidaan kuukausia.

Investoinnilla tähdätään Pohjois- ja Keski-Euroopan markkinoille

Vuonna 2017 aloitetut suuret investoinnit Muovi-Heljangon tehtaalla Askolan Monninkylässä on saatu valmiiksi. Uudelta linjastolta multilayer-kanisterit lähtevät maailmalle ja päätyvät kuluttajille täysinä pienkonebensiinikanistereina mm. puutarhan ja metsän hoidon, veneilyn ja moottoriurheilun yhteydessä.

Uusi kanisterilinjasto rakennettiin varta vasten uuden multilayer-kanisterin tuotantoon.
Linjasto on täysin automatisoitu ja edustaa viimeisintä teknologiaa. Pohjoismaiden suurimmilla pakkausalan messuilla Göteborgissa lokakuussa 2018 lanseerattavan multilayer-kanisterin myynnille on myös asetettu kovat tavoitteet.

– Uusilla investoinneilla tähtäämme heti Pohjoismaiden lisäksi Keski-Euroopan markkinoille. Tavoittelemme 30 % kasvua liikevaihtoon nimenomaan vientimarkkinoilta, Simo Heljanko kertoo.

* Kun verrataan uutta 5 litran multilayer-kanisteria (paino 190 g) Pohjoismaissa valmistettuihin, yleisimpiin 5 litran pienkonebensakanistereihin (paino 250 g).

Lisätiedot:
Simo Heljanko